Waarom kiezen online handelaars voor een AI-chatbot?

We kennen ze ondertussen allemaal, die automatische chatboxen die je een antwoord geven op je vragen over een bepaalde internetsite. Wanneer ze niet vast bemand zijn worden de antwoorden gegenereerd door een computer. Die chatbot zal in veel gevallen op de dagdagelijkse vragen van klanten kunnen antwoorden. In afwachting dat er weer een medewerker is op de live chat, is het een ideale oplossing.

Lime een softwarebedrijf gespecialiseerd in marketingplatforms, heeft nu ook een AI-chatbot: de Lime Chat die ook in hun andere programma’s kan geïntegreerd worden. Ze maken hiervoor gebruik van ChatGPT. Een revolutionaire technologie die wordt aangedreven door de GPT-4. Het grootste model dat op gebied van artificiële intelligentie, of kortweg AI, werd gebouwd.

Net als het bekendste programma, Userlike, om een live chat en boodschappendienst om op je site te zetten. Dat is ook eenvoudig in gebruik en zelflerend. Dat betekent dat het programma slimmer wordt naarmate er meer vragen gesteld worden.

Hoe komt een chatbox aan zijn kennis en hoe werkt het?

De AI-chatbot is een staaltje van hoogtechnologisch kunnen. Er komt heel wat bij kijken voor een dergelijk systeem correct werkt.

Gegevensverzameling en training

Om een AI-chatbot te ontwikkelen, is een grote hoeveelheid trainingsgegevens nodig. Dit kunnen bijvoorbeeld chatlogs, e-mails, FAQ’s, handleidingen en andere relevante informatiebronnen zijn. Deze gegevens worden gebruikt om het model te trainen en patronen te leren in de menselijke communicatie.

Natuurlijke taalverwerking (NLP)

NLP is een belangrijk onderdeel van een AI-chatbot. Het helpt bij het begrijpen en interpreteren van onze eigen menselijke taal. Het NLP van een chatbot helpt bij het onderscheiden van zinnen. Het herkent de bedoeling van de gebruiker. NLP haalt de relevante informatie uit de gegeven input.

Genereren van het antwoord

Nadat de bedoeling van de klant die de vraag stelt is vastgesteld, genereert de chatbot een passend antwoord. Dit kan worden gedaan door gebruik te maken van vooraf geprogrammeerde antwoorden op basis van veelvoorkomende vragen en scenario’s. Of door machine learning.

Machine learning en verbetering

Naarmate de chatbot meer interacties heeft met gebruikers, kan het gebruikmaken van machine learning helpen om het model te verbeteren. De chatbot kan feedback verzamelen van gebruikers en deze gebruiken om zijn antwoorden en prestaties aan te passen en te optimaliseren.

Waarom zou je website gebruikmaken van een AI-chatbot?

  • Op de eerst plaats voor een verbeterde klantenservice: Een chatbot kan snel en efficiënt vragen van klanten beantwoorden. Dit zorgt voor een verbeterde klantenservice-ervaring en verhoogt de klanttevredenheid.
  • 24/7 beschikbaarheid: Een AI-chatbot is de klok rond beschikbaar om vragen te beantwoorden. In tegenstelling tot menselijke medewerkers kan een chatbot continu blijven werken, zelfs buiten kantooruren. Dit is vooral handig voor internationale handelaars die klanten over verschillende tijdzones bedienen.
  • Kostenbesparing: Het inzetten van een AI-chatbot kan kosten besparen in vergelijking met het inhuren van extra medewerkers. Een chatbot kan meerdere gesprekken tegelijk afhandelen en vereist geen salaris, ziekteverlof of andere arbeidsvoordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *