De functies van een CRM-systeem uitgelegd

Als jij een eigen bedrijf hebt, dan mag je jezelf ondernemer noemen. Je verkoopt een product of je levert een service, en dat dan tegen een prijs. Je levert en verkoopt niet aan de wind, maar natuurlijk aan klanten. En daarbij is het fijn als je zo veel mogelijk klanten hebt die veel van jou afnemen. Maar dat gaat niet zomaar, dus als je een klant binnen hebt, dan is het de kunst om die te behouden. Dat doe je door middel van een CRM systeem. CRM is een afkorting voor het Engelse customer relationship management. De Engelse termen geven al aan dat het gaan over het beheren van klantgegevens. Het is als ondernemer erg belangrijk om deze gegevens op een rijtje te hebben op een centrale plek. En dat is precies waar een CRM systeem zo handig voor is. Nu ben jij vast benieuwd naar de precieze functies van een CRM-systeem, dus dat leg ik je uit in dit artikel!

Een van de belangrijkste functies die CRM-software heeft, is dat het het contactbeheer doet. Dat houdt in dat alle informatie die jij als bedrijf hebt over klanten, centraal wordt opgeslagen. En dan gaat het niet alleen over pure data zoals de contactgegevens, maar bijvoorbeeld ook over de gesprekken tussen klanten en de klantenservice en bijvoorbeeld mailuitwisselingen. De meeste CRM-platformen bevinden zich in de cloud, dus zo kan iedere medewerker hier makkelijk bij. Naast contactbeheer, kan een CRM-systeem ook leads beheren. Dat is handig, want zo zijn gebruikers in het systeem welke targets, taken en activiteiten er gaan gebeuren. Ook is een CRM-systeem in staat om salesprognoses te maken. Dat is heel handig, want op die manier weet jij waar je aan toe bent. Tot slot een laatste handige functie, een CRM-systeem heeft een chatfunctie waardoor iedereen makkelijk met elkaar kan communiceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *